Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Śląskich kończy projekt “Przyjaźni technologii” w ramach programu „Erasmus+”, wspierającego szkoły oraz inne organizacje działające w obszarze edukacji, który trwał w latach 2019 - 2022.
W projekcie uczestniczyli nauczyciele liceum reprezentujący różne przedmioty edukacyjne którzy, mimo trwającej pandemii i ograniczeń w przemieszczaniu się, wzięli udział w szkoleniu „Using Technology in the Classroom” w Splicie. Niewątpliwie to doświadczenie przyczyniło się do wzrostu ich kompetencji językowych oraz stanowiło inspirację do wprowadzania ciekawych
i innowacyjnych metod pracy. Nauczyciele stworzyli bazę materiałów dydaktycznych zawierającą aplikacje z różnych przedmiotów, scenariusze lekcji, webquesty, blogi, prezentacje, filmiki, portfolia, CV, projekty CLIL i ICT i słowniczki terminologiczne, z których skorzystają także inne szkoły. Zagraniczne szkolenie dało też możliwość poznania specyfiki i obyczajów Chorwacji, było też okazją do nawiązania nowych kontaktów do wykorzystania w kolejnych projektach.
Efekty związane z uczestnictwem w programie „Erasmus+”, młodzież liceum poznawała podczas obowiązkowych zajęć oraz kółek zainteresowań i projektów, motywując się tym samym do podnoszenia kompetencji językowych i informatycznych.
Cykliczne wydarzenia, które odbywają się w szkole, takie jak: Dzień Języków Obcych, Święto Liczby Pi, Dzień św. Patryka czy Święto Szkoły nabrały bardziej cyfrowego charakteru. Podczas zajęć z uczniami z Macedonii, a także innymi szkołami z którymi liceum współpracowało w ramach projektów eTwinning, uczestnicy programu wymieniali się informacjami na temat: historii, kultury i tradycji naszych krajów, promując tym samym postawę otwartości, tolerancji i poszanowania różnorodności, a także wiedzę z zakresu ochrony środowiska. Mieli też okazję wykorzystać swoje umiejętności językowe w praktyce. W ramach działań przyjętych w programie młodzież przygotowała lipduby i filmy, scenki - przestawienia teatralne w językach obcych oraz nagrała filmiki prezentujące szkołę. Dla wszystkich nauczycieli zostały zorganizowane warsztaty metodyczne poświęcone metodzie WebQuest i szkolenia w trakcie których mieli oni możliwość poznania metod i form pracy poznanych w czasie mobilności, a także lekcje otwarte, dające możliwość zobaczenia ich w praktyce.
Dzięki programowi „Erasmus +” szkoła wdrożyła innowacyjne podejście do nauczania, co urozmaica ofertę edukacyjną oraz wzmacnia pozycję wśród szkół regionu. Projekt był wspaniałym doświadczeniem dla całej społeczności szkolnej, a jego idee i rezultaty przyniosą wiele korzyści zarówno liceum jak i społeczności lokalnej. Przyjęcie nowych rozwiązań programowo-organizacyjnych, wypracowanie nowych standardów skutkuje lepszym wykorzystaniem bazy szkoły, która wiele aspektów swojej działalności przeniosła do przestrzeni wirtualnej (stworzenie classroomów, zdalne konsultacje, baza materiałów na zajęcia edukacyjne, wsparcie i filmy uczniów i nauczycieli) oraz wzrostem poziomu nauczania. Zarówno uczniowie jak i nauczyciele stali się bardziej otwarci na kolejne projekty.
Udział w międzynarodowym projekcie wpłynął na edukację obywatelską i świadomość kulturową uczniów szkoły, ale przede wszystkim zwiększył wymiar europejski funkcjonowania placówki. Zaintrygowani tym sposobem podnoszenia własnych kompetencji i jakości pracy szkoły nauczyciele liceum zadeklarowali, że chcą kontynuować tego typu doświadczenia i dalej uczestniczyć w europejskich programach edukacyjnych jakie daje program Erasmus+. Zrodził się już nawet pomysł na kolejny projekt.
Napisz komentarz
Komentarze