Nie masz pomysłu na letni dzień, chcesz zobaczyć coś ciekawego i niebanalnego? Może warto powrócić do czasu, kiedy powstawała kolej na Śląsku?
Pierwsza nasza propozycja dotyczy Kalet i Strzebinia.
Jest nietypowa, ale skierowana do miłośników dawnej kolei i nie (tylko)! Tym razem linia kolejowa numer 197? Od 1993 roku jest zamknięta dla ruchu pasażerskiego, a od 1994 roku także dla ruchu towarowego. To jednak nie przeszkadza w podróży szlakiem modernistycznych dworców kolejowych oraz śladów linii kolejowej, jakie zachowały się w krajobrazie Ziemi Woźnickiej.
Można wysiąść na stacji Kalety, gdzie rozpoczynała swój bieg linia 197, a następnie rowerem wyruszyć na północ w stronę Strzebinia, o którym wspomina wycinek z ówczesnej gazety:
„Dnia 1 sierpnia br. o godz. 10.50 nastąpi uroczyste poświecenie i otwarcie linii kolejowej Strzebiń - Woźniki. Uroczystości rozpoczną się na stacji Strzebiń. Wyjazd pociągu specjalnego z Katowic do Strzebinia nastąpi 1 sierpnia 1932 roku o godz. 9.30. Budowa linii Strzebin - Woźniki na przestrzeni 13,5 km kosztowała 5 milionów złotych, i trwała dwa lata. Uroczystego otwarcia dokona Pan Wojewoda dr Grażyński”.
Zobaczycie tutaj pierwszy na tej trasie przykład dużego budynku dworcowego wzniesionego w stylu modernistycznym.
Kolejny gmach znajdziecie, podróżując do Psar. Tym razem linia przebiegała nasypem widocznym do dziś pomiędzy wsią Strzebiń i Psary. Na jednym z dawnych przejazdów kolejowo-drogowych za Strzebiniem znajdziecie nawet fragmenty torowiska!
Dworce kolejowe w Psarach oraz w Woźnikach również zachowały się do dziś. Charakteryzuje je podobnie jak dworzec w Strzebiniu, architektura modernistyczna okresu międzywojennego. W szczególności w Psarach dostrzeżecie jeszcze infrastrukturę kolejową, w tym perony pasażerskie i towarowe oraz napis „Psary Śl.”
Druga dotyczy Bytomia.
Tutaj na hali w hali dworcowej znajduje się mikro wystawa Muzeum Górnośląskiego, na której prezentowana jest historia bytomskiego kolejnictwa i można zobaczyć stare fotografie oraz pocztówki!
Na modernistyczny dworzec kolejowy i bezcenną halę peronową w Bytomiu dotrzecie linią S18 (Gliwice - Bytom)!
Polecamy Wam poznawać kolejową przeszłość naszego regionu i odkrywać nieznane perełki kolejowego industrialu!
Napisz komentarz
Komentarze