Od 1 września 2021 r. do 30 września 2023 r. w naszym mieście realizowano przedsięwzięcie grantowe „Bieruńskie Szkoły Podstawowe dostępne dla wszystkich”, finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu „Dostępna szkoła”. Dzięki temu bieruńskie podstawówki spełniają standardy wypracowane w ramach Modelu Dostępnej Szkoły.
Na czym to polega?
Na Model Dostępnej Szkoły składają się standardy architektoniczne, informacyjno-komunikacyjne, dydaktyczne, opiekuńczo-wychowawcze i organizacyjne. Ich wprowadzenie jest gwarancją tego, że szkoła będzie miejscem przyjaznym dla dzieci, rodziców, nauczycieli – niezależnie od ich potrzeb. Model przetestowano w 184 szkołach w całej Polsce, w 74 miejscowościach. W tej grupie są bieruńskie podstawówki. Dzięki zrealizowanym działaniom w obu naszych szkołach znacząco poprawiła się szeroko rozumiana dostępność. Aby dostosować bieruńskie placówki do standardów określonych w Modelu Dostępnej Szkoły potrzebne były działania w kilku obszarach.
Co zrobiono?
Obszar architektury:
- przebudowano schody prowadzące do głównego wejścia,
- wymalowano pas oddzielający bieg dla pieszych od ciągu dla samochodów,
- wyznaczono i oznakowano miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych oraz zamontowano tablice informacyjne,
- wybudowano nowe toalety dla osób niepełnosprawnych,
- przebudowano istniejące toalety i wyposażono je dla osób niepełnosprawnych,
- wymalowano pasy kontrastujące na korytarzach, oddzielające płaszczyzny poziome od pionowych,
- naklejono pasy kontrastowe na szklanych drzwiach,
- oznaczono pierwsze i ostatnie schody w ciągach zewnętrznych i wewnętrznych,
- oznaczono szklane drzwi,
- oznaczono pomieszczenia nowymi tabliczkami, które zawierają pismo braille’a,
- zamontowano nowe balustrady w klatkach schodowych,
- uzupełniono brakujące pochwyty w każdym ciągu schodów,
- zakupiono nowe stojaki na rowery,
- wyznaczono miejsce na wózki inwalidzkie i sprzęt rehabilitacyjny.
Obszar techniczny:
- wyposażono gabinety specjalistyczne (pedagogów, psychologa, rewalidacyjne i logopedyczny) w nowe meble, sprzęt i pomoce dydaktyczne dostosowane dla dzieci z różnorodnymi niepełnosprawnościami i zaburzeniami,
- zakupiono urządzenie EEG-Biofedback oraz sfinansowano nauczycielom studia podyplomowe oraz szkolenia z zakresu prowadzenia terapii EEG-Biofedback,
- wyposażono gabinety pielęgniarek szkolnych w nowe regulowane kozetki oraz pomoce do komunikacji wspomagającej i alternatywnej,
- świetlice szkolne otrzymały nowe pomoce dydaktyczne, meble do kącików relaksacyjnych oraz regulowane stoliki i krzesła,
- zakupiono nowe meble do bibliotek szkolnych,
- biblioteki szkolne zostały doposażone w książki z powiększoną czcionką oraz e-booki,
- biblioteki, stołówki szkolne, świetlice szkolne zostały dostosowane pod kątem osób niepełnosprawnych (posiadają pasy kontrastujące, oddzielające powierzchnie pionowe od poziomych, stoły i krzesła z regulacją wysokości i katem nachylenia blatu),
- 10% sal lekcyjnych posiada krzesła i stoły z regulacją wysokości i katem nachylenia blatu,
- zakupiono i zamontowano nowe rolety w części sal lekcyjnych,
- doposażono placówki w nowy sprzęt - zakupiono laptopy z oprogramowaniem, monitory interaktywne, kolorowe drukarki laserowe, laminarki, a także w programy multimedialne oraz nowe pomoce dydaktyczne,
- na korytarzach szkolnych pojawiły się kąciki wyciszenia z materacami, poduchami, pufami, huśtawkami i słuchawkami wyciszającymi,
- opracowano nowe instrukcje przeciwpożarowe, uwzględniające ewakuację osób posiadających zróżnicowane niepełnosprawności.
Obszar edukacyjno-społeczny:
- przeszkolono kadrę pedagogiczną i niepedagogiczną w zakresie alternatywnych i wspomagających metod i form pracy, uniwersalnego projektowania, a także pracy z uczniem niepełnosprawnym, w tym ze spektrum autyzmu,
- dostosowano procedury szkolne,
- opracowano nowe wzory dokumentów szkolnych;
- prowadzone są zajęcia z wykorzystaniem zasad uniwersalnego projektowania.
Obszar organizacyjny:
- dostosowano strony internetowe szkół pod kątem osób niepełnosprawnych,
- przeszkolono kadrę pedagogiczną z zakresu dostępności cyfrowej i informacyjnej.
Napisz komentarz
Komentarze