Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 24 listopada 2024 22:34
PRZECZYTAJ!
Reklama dotacje rpo

Moto rady Autokliniki gotowi do zimy

Tegoroczna jesień trwała długo i na dobrą sprawę nie dała się we znaki kierowcom. Ale wszystko co dobre, kiedyś się kończy. Ostatni tydzień, to gwałtowna zmiana pogody i warunków na drogach. W krótkim czasie przyszło nam jeździć podczas opadów śniegu z deszczem, rano trzeba było pozbywać się szronu z szyb, a potem jechać przy niewielkich, ujemnych temperaturach. Jestem przekonany, ze większość kierowców na zmiany pogody i warunków jazdy była odpowiednio przygotowana, a jeśli nie, to przypominam, o co powinniśmy zadbać, by w najbliższych miesiącach jazda samochodem nie była zbyt uciążliwa.
Moto rady Autokliniki gotowi do zimy

Po pierwsze – ogumienie. Jeśli nie zmieniliśmy opon z letnich na zimowe, to najwyższy czas by to zrobić. Jeśli jeździmy na oponach „całorocznych”, sprawdźmy ich stan i przydatność do jazdy w warunkach zimowych.

Po drugie – akumulator. O ile latem pewne rzeczy nam wybaczył, to teraz musi być w pełni sprawny, bo to nasz „magazyn prądu”. Sprawdźmy stan naładowania, a jeśli jest „kiepski”, po prostu go wymieńmy na nowy. Niesprawny akumulator nie pozwoli nam nawet uruchomić auta.

Po trzecie – oświetlenie. Niezbędne jest sprawdzenie wszystkich punktów oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego oraz ustawienia świateł. Niedostatki uzupełnić, bo to czy dobrze widzimy i jesteśmy widziani, ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo.

Po czwarte – wycieraczki i spryskiwacze. Wycieraczki muszą być sprawne, pióra zbierać wodę, śnieg i brud, zbiorniczki napełnione płynem (koniecznie zimowym), byśmy w każdej chwili mogli oczyścić szybę.

Po piąte – zamki i uszczelki. Nie chcąc mieć problemów z otwarciem auta w mroźne poranki, pamiętajmy o nasmarowaniu zamków (np. smarem grafitowym) i uszczelek (smarem silikonowym).

Po szóste – klimatyzacja, czyli system ogrzewania i wentylacji. Sprawny pozwoli szybko odparować szyby, a potem zapobiega osadzaniu się na nich pary. Ponadto odpowiednio nagrzane wnętrze auta, pozwala na jazdę w „swobodnym” ubraniu, nie ograniczającym ruchów.

Po siódme – paliwo. Po 15 listopada stacje paliw sprzedają tylko paliwo „zimowe” odporne (szczególnie olej napędowy) na zamarzanie przy niskich temperaturach. Pamiętajmy też o utrzymaniu wysokiego poziomu paliwa w baku (wtedy na ściankach nie skrapla się woda). Jeśli mamy jeszcze zapas paliwa „letniego”, bezzwłoczne dopełnijmy bak do pełna paliwem „zimowym”.

Po ósme – płyn chłodnicy. Sprawdźmy jego jakość pod kątem zamarzania. Generalnie płyny do chłodnic są odporne na temperatury do minus 25 - 35 stopni Celsjusza. Jeżeli płyn w układzie chłodzenia naszego pojazdu jest „stary” i może nie spełniać swojej roli, wymieńmy go na nowy.

Po dziewiąte – akcesoria do odmrażania. Mogą być przydatne w każdej chwili. Dlatego też nie zapomnijmy wrzucić do bagażnika lub kabiny skrobaczek do szyb, kabli rozruchowych, gdy zajdzie potrzeba „pożyczenia” prądu, zmiotki pozwalającej zgarnąć śnieg z szyb oraz karoserii i ewentualnie odmrażacza w płynie.

Po dziesiąte – rozsądek. Ten za kierownicą potrzebny jest nam zawsze, ale podczas zimowych jazd w trudnych warunkach – szczególnie.

Szerokiej drogi!

Jerzy Paja


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

PRZECZYTAJ
Reklama
Reklamadotacje rpo
Reklama