Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 28 kwietnia 2024 23:30
PRZECZYTAJ!

Jak stworzyć szkołę bez barier architektonicznych?

Osoby z różnego rodzaju niepełnosprawnościami chcą uczestniczyć w życiu społecznym na takich samych zasadach, jak osoby sprawne. Często jednak napotykają na swojej drodze bariery architektoniczne, które uniemożliwiają im poruszanie się po wybranych placówkach. Jak więc przygotować szkoły dla uczniów ze specjalnymi wymaganiami, tak by już od najmłodszych lat osoby niepełnosprawne mogły w pełni korzystać z edukacji? Często jest to związane z wiekiem budynku i stopniem jego nowoczesności.
  • 24.07.2023 12:35
  • Autor: Grupa Tipmedia
Jak stworzyć szkołę bez barier architektonicznych?

Dostępność szkół nowych dla uczniów z niepełnosprawnością

Jednym z najważniejszych wymogów w obszarze architektonicznym, jest zapewnienie możliwości przemieszczania się pomiędzy piętrami w budynku szkoły osobom poruszającym się o kulach i na wózkach inwalidzkich. W szkołach nowoczesnych lub dopiero projektowanych, coraz częściej można spotkać się z windą szybową (dźwigiem szybowym). Znaleźć się może ona wewnątrz budynku albo może być zewnętrzną platformą dźwigową (opcja wybierana częściej jako udogodnienie dobudowywane do istniejącego już budynku).

Bardzo dobrą opcją dla nowoczesnych budynków szkolnych jest platforma schodowa (która nie ma znacznego wpływu na architekturę szkoły i nie wymaga przeprowadzania kosztownych robót budowlanych). Umieszcza się ją w ciągu biegu schodowego. Do wyboru są platformy na szynie prostej i krzywoliniowej, do montowania wewnątrz i na zewnątrz budynku. Taka platforma schodowa jest rozwiązaniem skierowanym do osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich. Uczniowie mogą z niej korzystać samodzielnie (bez potrzeby pomocy osób trzecich). Koszt montażu prostoliniowej platformy schodowej zaczyna się od około 50 tys. złotych.

Likwidacja barier architektonicznych w starszych budynkach

W budynkach wybudowanych nawet kilkadziesiąt lat wcześniej, niekiedy niemożliwe jest zamontowanie windy (albo wiąże się to z wieloma problemami). W budynkach starszych czasami istnieje też opcja montażu opisanej wcześniej platformy schodowej, jednak nie zawsze. W takich przypadkach alternatywą dla bariery architektonicznej jaką jest pokonywanie schodów, stać się może krzesełko schodowe,  które zmieści się tam, gdzie wąskie schody uniemożliwiają zamontowanie platformy. Krzesełko schodowe jest stosunkowo tanie, wygodne w użytkowaniu i nie zajmuje dużo miejsca. Instalacja takiego mechanizmu nie wymaga też większej ingerencji w wygląd budynku. Montaż polega bowiem na przymocowaniu do stopni schodów szyny tworzącej później tor krzesełka. Minusem jest jednak fakt, że korzystanie z krzesełka wymaga pomocy osoby dorosłej, ponieważ mniejszy udźwig i sama budowa krzesełka nie pozwala na transport ucznia razem z wózkiem inwalidzkim.

Jeżeli w szkole nie można zamontować na stałe urządzenia do pokonywania schodów, skorzystać można ze schodołazu. Wspomaga on i ułatwia wciąganie wózka inwalidzkiego po schodach. Niepełnosprawny potrzebuje wtedy pomocy innej osoby. Schodołaz to opcja dla budynków, gdzie z powodu braku zgody konserwatora zabytków nie jest możliwy montaż windy.

 

Szkoła bez barier

Jak więc widać, bez względu na wiek i stan budynku, niemal każdą placówkę da się dostosować do potrzeb osób niepełnosprawnych. Bardzo ważne jest, by polskie społeczeństwo otwierało się na osoby z różnego typu niepełnosprawnościami, przystosowując dla nich architekturę budynków szkół i przedszkoli. Budynki nowoczesne już na etapie ich projektowania i planowania, mogą zostać wyposażane w specjalistyczne windy. W budynkach starszych należy przeprowadzić remonty mający na celu likwidację, a przynajmniej ograniczenie barier architektonicznych. Wdrożenie w architekturę budynku szkolnego opisanych powyżej rozwiązań sprawi, że będzie to miejsce bez barier dla niepełnosprawnych. Zwiększy to komfort ich życia, a władzom szkoły pozwoli na uniknięcie skarg związanych z brakiem fizycznej dostępności budynku dla wszystkich chętnych uczniów. Czas likwidacji barier architektonicznych w szkole będzie zależny od typu wybranego urządzenia oraz od długości i rodzaju schodów. Średnio takie prace zajmują od dwóch do ośmiu tygodni.

Chciałbyś dowiedzieć się więcej o możliwości likwidacji barier architektonicznych w szkołach?

Skontaktuj się z firmą Windy Schodowe – chętnie odpowiemy na wszystkie pytania!

--- Artykuł sponsorowany ---